Geef je doelgroep de content waar ze om vragen

Content betekent niet veel meer dan ‘inhoud’. Inhoud voor je website, je social kanalen en alle andere communicatiemiddelen die je als organisatie inzet om zichtbaar te worden bij de juiste doelgroep. Dat kan dus tekst zijn, maar ook foto’s en video’s bijvoorbeeld. Er zijn talloze websites waar je een opzet voor een ‘Over ons’ tekst of een stockfoto voor op een flyer kunt vinden. Zelfs voor een visie en missie zijn standaard teksten te vinden. Je hoeft alleen de naam van je organisatie in te vullen, en misschien je USP’s, et voilà; je tekst is klaar. Waarom dit niet het gewenste resultaat zal opleveren leggen we je uit.

Iedere organisatie heeft een uniek verhaal

Wij geloven dat iedereen een uniek verhaal heeft. Iedere ZZP’er, iedere MKB’er, iedere grote onderneming en iedere multinational. Het probleem is vaak dat je unieke verhaal in je ‘blinde vlek’ zit. Voor jou en jouw organisatie kan iets volledig normaal zijn, terwijl dát je juist zo uniek maakt. Datgene wat jij normaal vindt, kan juist de belangrijkste reden van jouw klanten zijn om bij jou te kopen.

Hoe vertel je jouw verhaal?

Jouw unieke verhaal kun je in verschillende content-vormen gieten. Denk aan:

  • Huisstijl
  • Blogs
  • Vlogs
  • Bedrijfsfilms
  • Visie/missie stukken
  • ‘Over ons’ teksten
  • Social posts
  • Flyers
  • Catalogi
  • Visitekaartjes
  • Etc.

Eigenlijk vertel je steeds jouw verhaal, maar in een ander jasje. Afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken en het kanaal waarop je jouw verhaal verspreid. Je kunt je voorstellen dat Instagram over het algemeen een andere doelgroep bedient dan LinkedIn. De juiste keuze maken in het kanaal waarop je jouw verhaal vertelt is dus essentieel. Je doelgroep(en) goed kennen is hierbij dus groot goed. Als je weet waar zij zich (online) bevinden, dan weet je ook waar jij aanwezig moet zijn.

Ontdekken wie je doelgroep precies is

Je kunt natuurlijk een groot marktonderzoek laten uitvoeren om erachter te komen wie je doelgroep is. Maar zelf kun je ook al veel uit je eigen data halen. In Google Analytics kun je een goed beeld van je online doelgroep krijgen door de website bezoekers te analyseren. Het geeft je een goed beeld van wie er op jouw website komt, hoe lang ze blijven, wat ze daar doen en wat deze groep(en) interesseert. Op basis van die informatie kun je persona’s schrijven die jouw doelgroep(en) representeren. Daar koppel je kanalen aan die voor die groep(en) interessant zijn. Zo heb je een startpunt en houvast van waaruit je content kunt gaan produceren.

De juiste boodschap, op het juiste moment, op de juiste plek

Het klinkt simpel, maar dat is het vaak niet. We zien regelmatig dat kanalen op een verkeerde manier worden ingezet, of dat je steeds dezelfde content op alle social media kanalen terug ziet, terwijl de doelgroepen daar toch echt anders zijn. En daarbij; wat is dan nog de meerwaarde om meerdere kanalen te volgen? Jouw unieke verhaal, verpakt in de juiste content, voor de juiste doelgroep(en), op de juiste plekken binnen een krachtige contentstrategie; daar kunnen wij je bij helpen.