Waarom een eigen foto het altijd wint van een stockfoto

Stockfoto’s; ze zijn er in alle soorten en maten en voor ieder onderwerp is een een passend beeld te vinden. En het mooiste van dat alles; ze zijn slechts één klik verwijderd van gebruik. En dat is soms erg makkelijk. Wat dat betreft past de stockfoto helemaal in onze huidige maatschappij. Met al dat (gratis) beschikbare stockbeeld hoef je dus nooit meer een fotograaf in te huren om foto’s voor je website en socials te maken, toch?

Het gemak van stockfoto’s

Ja, stockfoto’s zijn erg makkelijk. En nee, met gebruik van stockbeeld is in principe niets mis. Even een passend beeld bij een social post of een blog zoeken; daar is nog nooit iemand aan dood gegaan. Maar het gemak van stockfoto’s maakt vaak dat bedrijven ze niet alleen voor een blogpost of social media berichtje gebruiken. Websites staan er ook vol mee. En dat is zonde.

Human-to-human

We beloven dat we je niet om de oren slaan met onnodig marketing-jargon. Dus deze zullen we even uitleggen. Waar het voorheen de trend was om alle bedrijfsprocessen te digitaliseren, is het nu de trend om het juist weer terug te brengen naar het persoonlijke contact. Mensen hebben simpelweg liever een echt mens aan de telefoon dan een bandje. Mensen doen ook liever zaken met mensen. Human-to-human, oftewel; mens-tot-mens, dus. Human-to-human is een beweging die we al een tijdje zien. Een organisatie die dit principe hoog in het vaandel heeft staan is CoolBlue. Als je contact opneemt met de klantenservice hoef je hoogstens één keuze via een bandje te maken, voor je met een medewerker van de klantenservice verbonden wordt. Je kunt daarnaast zelf kiezen of je een wachtmuziekje wilt of niet en je wordt vriendelijk en persoonlijk te woord gestaan.

Persnoonlijkheid is key, in contact én in beeld

Niet alleen in klantcontact, ook in beeldgebruik is human-to-human een belangrijk principe. Mensen willen graag weten met wie ze zaken doen. Zo simpel is het. Zaken doen met mensen is vertrouwd. Zaken doen, of diensten/producten afnemen, van bedrijven voelt onpersoonlijk en wekt weinig vertrouwen. Offline is dat vertrouwen en die persoonlijkheid gemakkelijk te realiseren, maar ook online kun je dat persoonlijke gevoel goed overdragen. Dat kun je onder andere doen door:

  • De medewerkers te laten zien in foto, of zelfs video
  • De directie/het management te laten zien in foto en/of video
  • De organisatie te laten zien in foto en/of video

Waarom persoonlijkheid niet met stockbeelden over te brengen is

Na het lezen van deze blog klinkt bovenstaande als een retorische vraag. En eigenlijk is het dat ook. Als je online, of dat nu op je website of op je social kanalen, enkel gebruik maakt van stockfotografie, straalt dat gewoon geen persoonlijkheid en geen vertrouwen uit. Mensen willen zaken doen met mensen. Zorg er dus voor dat ze jou, je team en je kantoor kunnen zien in al je uitingen.